Hongaarse zelfspot
Zondag 11 oktober 2009 - Zelfspot is een mooie en bespiegelende eigenschap. Dat Hongaren daarover ook beschikken, blijkt uit het volgende: De Hongaarse taal is een zogenaamde Finoegrische taal stammend uit het gebied waar de Hongaren oorspronkelijk vandaan komen en het heeft grammaticale banden met het Fins en zelfs met het Japans. Over hoe de Fins-Hongaarse taalrelatie tot stand kwam - beter gezegd: uit elkaar viel - grappen de Hongaren als volgt:

Dinsdag 8 september 2009 - Nu - net na de vakantie - is dit onderwerp zoiets als mosterd na de maaltijd.
Dinsdag 19 mei 2009 - In de
Zaterdag 10 oktober 2009 - Ieder volk heeft zo z'n gebruiken, zo ook in Hongarije. Veel van die gebruiken zijn goed, andere weer minder. En de mensen kunnen er vaak maar moeilijk afscheid van nemen. Alle tradities hebben ook een oorsprong. Vaak omdat bepaalde hulpmiddelen of grondstoffen voorhanden waren of omdat een bepaalde gedachte opgang vond. Zo zou Nederland zonder geschikt hout en bepaalde vaardigheden geen klompen-land zijn geworden en zou echte Nederlandse boerenkoolstamppot zonder boerenkool van de vries-koude kleigrond ondenkbaar zijn. Zo bekend en traditioneel als boerenkoolstamppot is voor Nederland, zo is dat de Gulyás (Goulash) of Pörkölt (purkult) voor Hongarije.
Maandag 8 juni 2009 - Vorige week zagen we de
Dinsdag 8 september 2009 - Betyárleves is een soep die zijn naam ontleent aan de Betyáren (Nederlands) of Betyárok (Hongaars) (fonetisch: Betjaar - Betjaren - Betjarok) en dat is weer het Nederlandse en het Hongaarse meervoud voor een bevolkingsgroep die de Hongaren van de zestiende tot ver in de achtiende eeuw angst inboezemde en gelijktijdig ook respect afdwong. Het waren oorspronkelijk meestal herders, maar ook wel ontspoorde en op zwerftocht geraakte soldaten. Vaste woonplaatsen hadden ze niet en vast werk nog minder. Ze werden beschouwd als vrijbuiters of landlopers, nietsnutten maar ook levensgenieters.
Maandag 17 augustus 2009 - Natuurlijk, we weten het allemaal, Hongarije is arm en de infrastructuur moet nodig verder worden uitgebreid wat betekent dat weg prioriteiten gedeeld moet worden met honderden, zo niet duizenden, andere prioriteiten. Maar toch zijn al die gaten in de weg niet aangenaam. Waarom hebben de Hongaarse wegen toch zoveel sneller reparaties nodig? Zelfs wanneer die wegen volgens Europese belasting en gebruiksvoorschriften zijn gebouwd?. Waarom is het hier zoveel anders, slechter, dan in België of Nederland?